Geen tuks-tuks, motorfietsen en fietsen meer in de stad: ca. 658.980 mensen erdoor getroffen

 14 maart 2022 Diomede Mujojoma

Artikel overgenomen uit Burundi Eco, zie link: https://burundi-eco.com/redelimitation-espace-exploitation-tuks-tuks-motos-et-velos-environ-658-980-beneficiaires-touches/#.Yi8gB3pBwdU

Meer dan 500.000 mensen per dag gebruiken tuks-tuks, motoren en fietsen in de stad Bujumbura. Bij de herafbakening van de werkruimte van deze machines zullen andere vervoermiddelen worden ingezet, zoals lopen en bussen voor betaald personenvervoer. De Association of Transporters of Burundi (ATRABU) geeft aan dat ze bezig is met reorganiseren om te kijken hoe de verboden zone bediend kan worden. Dit in een tijd waarin experts het eens zijn over de ontwikkeling van collectieve taxi’s

De maatregel om de bedrijfsruimte van drie- en tweewielers opnieuw te verkleinen, heeft volgens cijfers van de afdeling Transport van het stadhuis van Bujumbura geleid tot meer dan 8.000 motorfietsen, meer dan 4.275 driewielers en meer dan 8.124 gebruiksfietsen. van ongeveer 20.399 eenheden. De chauffeurs van tuk-tuks, fietsen en motoren geven aan dat een motor gemiddeld 30 personen per dag kan vervoeren, een fiets 20 personen per dag en een tuk-tuk 30 toeren kan maken met de mogelijkheid om 3 personen te vervoeren. Het totaal aantal fietsgebruikers per dag wordt geschat op 162.480, dat van motorrijders wordt geschat op 240.000, terwijl het dagelijkse aantal tuk-tukgebruikers met een gemiddeld vervoer van 2 personen per rit wordt geschat op 256.500, een totaal van 658.980 mensen.

Driewielers en tweewielers voeden de staatskas en ondersteunen gezinnen

Célestin Nahimana is de chauffeur van een tuk-tuk. Deze vader van een kind, 28 jaar oud, geeft aan dat hij dagelijks tussen de 60 duizend en 65 duizend FBu inzamelt. Dit met een maandsalaris van 150 duizend FBu.

“Om mijn tuk-tuk van brandstof te voorzien, koop ik 9 liter benzine per dag voor 24 duizend 300 FBu. Ik betaal een gemeentelijke belasting van 2 duizend FBu per kwartaal, verzekering van 42 duizend 300 FBu per kwartaal, parkeergeld van 10 duizend FBu per maand, technische controle van 60 duizend FBu per semester, vervoersvergunning van 19 duizend FBu per kwartaal”, verklaart hij. voordat hij eraan herinnert dat hij overdag 5 duizend FBu eet, een rantsoen van 6000 FBu per dag aan zijn gezin betaalt, 50 duizend FBu betaalt voor maandelijks onderhoud, 25 duizend FBu voor dagelijkse huur, elke dag 2000 FBu voor wassen, 1000 FBu voor ‘s nachts tuk-tuk parkeren, 60 duizend FBu te huur, 10 duizend FBu voor water- en elektriciteitsrekeningen bij Regideso…

De inkomsten van de motorfiets liggen dicht bij die van een tuk-tuk. Félicien Bapfekurera is een motorrijder. Hij deelt mee dat hij ongeveer 60 duizend FBu per dag inzamelt. Hij zegt dat hij 6 liter benzine per dag koopt tegen 16 duizend 200 FBu om zijn motor van brandstof te voorzien. Hij wijst erop dat hij 2 duizend FBu gemeentebelasting per kwartaal, 5 duizend FBu parkeergelden per maand, 70 duizend FBu verzekeringskosten per kwartaal, 60 duizend FBu vergoedingen voor technische keuringen per semester, 19 duizend FBu vergoedingen voor transportvergunningen betaalt. per semester…

De heer Bapfekurera geeft toe dat hij een maandsalaris van 60 duizend FBu ontvangt. Vader van twee kinderen, deze 30-jarige kondigt aan dat hij overdag 5 duizend FBu eet. Hij geeft zijn gezin een rantsoen van 8 duizend FBu per dag, betaalt de huur van de motorfiets tegen 15 duizend FBu per dag, een huur van 50 duizend FBu per maand, 10 duizend FBu voor de water- en elektriciteitsrekeningen bij de Regideso, 2 duizend FBu voor het wassen van de motorfiets, 26 duizend FBu voor onderhoudskosten per maand…

Kaleb Nduwimana, een fietstaxi getuigt dat hij 2000 FBu aan parkeergeld betaalt. “Ik geef 30 duizend FBu per maand uit aan huur, 20 duizend FBu voor het gezinsrantsoen per week”, legt hij uit. En om verder te gaan: “De huurkosten per dag liggen tussen 1200 FBu en 1500 FBu”.

De mobiliteit van mensen in het gemeentehuis van Bujumbura met uitdagingen

Tijdens de validatie- en verspreidingsworkshop van het onderzoek naar de winstgevendheid van het openbaar vervoer in het gemeentehuis van Bujumbura op donderdag en vrijdag 6 en 7 januari 2022 in Gitega, zei Marie Chantal Nijimbere, minister van Handel, Transport, Industrie en Toerisme dat de context van stedelijke mobiliteit in de stad Bujumbura staat voor veel uitdagingen. Deze kunnen alleen oplossingen vinden in de ontwikkeling van het openbaar vervoer. Het Office of Public Transport (OTRACO), dat de mobiliteit in het stadhuis van Bujumbura moet beheren, heeft echter in zijn beleid van geleidelijke vernieuwing van het vervoer dat in 2010 is gestart, slechts 5 bussen van het type “Coaster” met 30 zitplaatsen gekocht, 2 “Hiace” type 15-persoons minibussen en een servicebus. Het vervallen karretje bedient het stadhuis van Bujumbura en het hele land. Momenteel wordt het mobiliteitsmanagement in het gemeentehuis van Bujumbura gedomineerd door de private sector.

“De inventaris van het openbaar vervoer in het gemeentehuis van Bujumbura en de belangrijkste obstakels voor de winstgevendheid van de sector” is een presentatie die plaatsvond tijdens de validatie- en verspreidingsworkshop van de studie over de winstgevendheid van vervoer in het algemeen in het gemeentehuis van Bujumbura. Deze presentatie geeft het bestaan ​​aan van 209 bussen in zeer goede staat in het gemeentehuis van Bujumbura, 344 bussen in goede staat en 78 bussen in slechte staat, oftewel in totaal 631 bussen.

Charles Ntirampeba, secretaris-generaal van de Association of Transporters of Burundi (ATRABU) getuigt van het bestaan ​​van zo’n duizend bussen. Hij verzekert dat de vervoerders zich zullen inspannen om de gebieden te bedienen die verboden zijn voor drie en twee wielen. Transportexperts denken aan de komst van nieuwe bussen of de ontwikkeling van collectieve taxi’s voor Bujumbura, de economische hoofdstad met naar schatting meer dan een miljoen inwoners.

Lees ook: https://burundi-eco.com/transport-urbain-reforme-tant-decriee/#.Yi8gc3pBwdU